PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2016-05-10
Szkło wysokich lotów ̶ nowa architektura krakowskiego lotniska
Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach ...

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Nowy przystanek kolejowy w porcie lotniczym w Balicach potwierdza coraz większe możliwości szkła, wykorzystywanego w projektach nowoczesnych dworców czy lotnisk. Szklana aranżacja peronu i ciągów komunikacyjnych wykonana ze szkła profilowego Pilkington ProfilitTM łączy wymogi bezpieczeństwa z wizualną atrakcyjnością właściwą dla miejsca - wizytówki jednego z najczęściej odwiedzanych miast Polski.

Nowy dwutorowy peron Kraków Balice wraz z wiatą i zadaszeniem, nowe klatki schodowe winda i ruchome pochylnie, łączące przystanek z terminalem - to efekty kompleksowej modernizacji Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków Airport i działań umożliwiających podróżnym wygodne dotarcie z centrum miasta na lotnisko. Nowy przystanek z daleka wyróżnia jasna przeszklona elewacja. Zbudowana z wąskich pasów szkła profilowego, nadaje okalającym ścianom nowoczesną i „lekką‟ formę. Przeszklenie zapewnia szereg korzyści użytkowych, spełniając przy tym najwyższe wymogi bezpieczeństwa.


Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło
fot. Pilkington Polska

Estetyka i komfort pasażerów

Jednym z najważniejszych założeń projektowych było włączenie przystanku kolejowego  w rozległą architekturę lotniska, a także zapewnienie maksymalnego komfortu pasażerom. Aby uzyskać zamierzony efekt, architekci postawili na liczne przeszklenia wykonane z ułożonych poziomo profili systemu szklenia Pilkington ProfilitTM. „Szkło profilowe jest niezwykle wszechstronnym i wdzięcznym materiałem, dającym szereg możliwości architektonicznej kreacji i zapewniającym jednocześnie dostęp naturalnego światła do wnętrz"  ̶  mówią autorzy projektu z APA Czech Duliński Wróbel. „Struktura i gęstość nieprzeziernych paneli subtelnie i miękko rozprasza światło, dlatego zdecydowaliśmy o ich wykorzystaniu w formie specyficznego filtra, gwarantującego osłanianym powierzchniom przyjazny klimat‟. Architekci stworzyli dwa rodzaje szklanych przegród, wykonanych z tego samego szkła - żaluzje osłaniające główną przestrzeń stacji i biegnące po całej jej długości, a także ścianę osłonową pionów komunikacyjnych  ̶  schodów, dźwigu osobowego i ruchomego chodnika, prowadzących na kładkę do terminalu.


Ułożone horyzontalnie panele szklane kaskadowo zachodzą na siebie
fot. Pilkington Polska

Peron za szklaną żaluzją

Najważniejsza i najbardziej widoczna część elewacji przystanku została wykonana w unikatowej, indywidualnie zaprojektowanej formie szklenia żaluzyjnego. Efektem jest oryginalna konstrukcja przestrzenna zapewniająca przenikanie naturalnego światła w ciągu dnia i subtelnej gry świateł w nocy. „Do budowy szklanej wiaty peronu wykorzystaliśmy ponad 1250 mkw. hartowanego szkła profilowego Pilkington ProfilitTM K 25/60/7 T, w formie pojedynczych paneli na specjalnych wspornikach ułożonych horyzontalnie i kaskadowo zachodzących na siebie. Załamujące się pod różnym kątem światło tworzy efekt oryginalnej rozświetlonej ściany, umożliwiając jednocześnie swobodny przepływ powietrza‟  ̶  mówi Janusz Kempski z firmy Stefania Kempski i Wspólnicy, która wykonała przeszklenie.

Oryginalne oszklenie peronu harmonijnie łączy się z dotychczasowymi elementami architektury lotniska nadając całości spójny charakter. „Rozwiązanie nawiązuje do żaluzji aluminiowych, którymi została osłonięta cała południowa ściana garażu wielopoziomowego, projektowanego przez nas w ubiegłych latach‟ - dodaje Piotr Wróbel z APA Czech Duliński Wróbel.


Szkło profilowe nadaje elewacji nowoczesną i lekką formę
fot. Pilkington Polska

Intuicyjna komunikacja

Rytm ułożonych poziomo szklanych pasów o długości 260 cm buduje przyjazną atmosferę jasnych i przestronnych ciągów komunikacyjnych. W przeszkleniach korytarzy zastosowano indywidualne rozwiązanie szklenia jednowarstwowego, zapewniając maksymalne doświetlenie korytarzy miękkim rozproszonym światłem. Pojedyncze tafle szkła sprawiają, że kształty za szkłem są widoczne, a ich kontury pozostają rozmyte, zapewniając kontakt z otoczeniem zewnętrznym i zwiększając u pasażerów poczucie przestrzeni.

Drgania nie straszne

Rosnące standardy bezpieczeństwa i ochrony na międzynarodowych lotniskach i dworcach wymagały zastosowania rozwiązań opartych na szybach bezpiecznych i ochronnych. Ze względu na duże natężenie ruchu w przeszkleniach zastosowano szkło hartowane, o zwiększonej wytrzymałości i wysokiej odporności na uszkodzenia czy przypadkowe stłuczenie. Aby spełnić najbardziej restrykcyjne wymogi w przeszkleniach peronu i korytarzy zastosowano szkło o większej grubości  7 mm. Szklane ceowniki zostały też dodatkowo sprawdzone pod kątem wytrzymałości na drgania przejeżdżających pociągów. „Badania przeprowadzono na specjalnie przygotowanych stanowiskach badawczych na Politechnice Krakowskiej. Zrealizowane pomiary potwierdziły wysoką wytrzymałość statyczną profili szklanych Pilkington ProfilitTM, jak i wymaganą wytrzymałość dla obciążeń dynamicznych w szerokim zakresie częstotliwości drgań"  ̶  dodaje Janusz Kempski.


Unikatowa, indywidualnie zaprojektowana forma szklenia
żaluzyjnego umożliwia swobodny przepływ powietrza
fot. Pilkington Polska

Nowy przystanek kolejowy Kraków Balice to przykład przemyślanego zastosowania szkła profilowego. Wykorzystywane w projektach lotnisk i dworców czy obiektów sportowych odpowiednio zaprojektowane przeszklenia, spełniają dziś najbardziej indywidualne wymagania estetyczne i użytkowe, takie jak doświetlenie pomieszczeń, bezpieczeństwo czy ochrona przed hałasem.




Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2015 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,8 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 39% zrealizowano w Europie, 25% w Japonii, 18% w Ameryce Północnej, a 18% w pozostałych częściach świata.

 

źródło: Pilkington