PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE EKSPERT OKIENNY
2016-04-25
Biblioteka Uniwersytetu w Helsinkach – okno na świat z szybami marki Pilkington
Odpowiednio dobrane przeszklenia marki Pilkington zapewniają studentom i pracownikom dogodne warunki do pracy i nauki.

Pilkington IGP Sp. z o.o.
ul. Wołoska 18
02-675 Warszawa

tel. 22 548 75 01
fax 22 548 75 55
igp@pl.nsg.com
www.pilkington.pl

» więcej o firmie

Biblioteka Kaisa-talo w Helsinkach jest przykładem współczesnej architektury użyteczności publicznej, zaprojektowanej z najwyższą dbałością o komfort użytkowników oraz środowisko naturalne. Odpowiednio dobrane przeszklenia marki Pilkington zapewniają studentom i pracownikom dogodne warunki do pracy i nauki. Przyczyniają się także do spełnienia najwyższych wymagań stawianych nowoczesnej „zielonej" architekturze w zakresie doświetlenia naturalnym światłem, ochrony przed hałasem oraz efektywności energetycznej.

Nowy gmach Biblioteki Głównej Uniwersytetu w Helsinkach Kaisa-talo powstał w samym sercu historycznej części miasta. Budynek zaprojektowany przez pracownię Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy został doskonale zintegrowany z otoczeniem, zarówno pod względem konstrukcji, wysokości, jak i zastosowanych w nim materiałów. Ceglana fasada z rozmieszczonymi równomiernie niewielkimi kwadratowymi oknami idealnie wkomponowuje obiekt w kontekst istniejącej zabudowy. Regularny układ okien przełamują duże, sięgające kilku kondygnacji łukowe przeszklenia, harmonijnie korespondujące z zakrzywioną linią ulicy. Architektoniczna koncepcja elewacji znalazła odzwierciedlenie w opartych na okrągłych formach, rozwiązaniach wewnątrz obiektu. Najwyższą jakość rozwiązań i materiałów przyjaznych środowisku naturalnemu potwierdza uzyskany przez bibliotekę prestiżowy certyfikat LEED na poziomie złotym.


Ceglana fasada z rozmieszczonymi równomiernie oknami idealnie
wkomponowuje obiekt w kontekst istniejącej zabudowy
fot. NSG Group

Inspirujące jasne wnętrza

Projekt biblioteki zakładał maksymalny dostęp naturalnego światła do wnętrz, czego potwierdzeniem jest duża ilość przeszkleń i staranny dobór produktów o wysokiej przepuszczalności światła. Pełnej wysokości przeszklenia obejmujące kilka kondygnacji, wykonane z superbezbarwnego szkła Pilkington OptiwhiteTM, efektownie doświetlają sale na wszystkich poziomach budynku. Dzięki nim studenci i pracownicy mogą cieszyć się komfortowymi warunkami do pracy i nauki, a także imponującym widokiem na historyczne budynki i tętniące życiem miasto.

„Naturalne światło i nieograniczony widok na zewnątrz mają bezpośredni wpływ na komfort i samopoczucie osób przebywających w budynkach" - mówi Szymon Piróg, Kierownik Biura Doradztwa Technicznego w Pilkington Polska. „Mając to na uwadze architekci zaprojektowali przeszklenia, stosując w nich kombinację trzech szyb o różnych właściwościach, stworzonych na bazie superbezbarwnego szkła o wysokiej przejrzystości".


Przeszklenia obejmujące kilka kondygnacji efektownie doświetlają miejsca do nauki i pracy
fot. NSG Group

Klimat sprzyjający nauce

Aby zapewnić użytkownikom jak największy komfort, w szklanych fasadach biblioteki Kaisa-talo zastosowano dwukomorowe szyby zespolone o bardzo dobrym współczynniku przenikania ciepła oraz wysokiej przepuszczalności światła. Zapewnienie wysokiej izolacyjności cieplnej przy jednoczesnym maksymalnym doświetleniu wnętrz budynku akademickiego było możliwe dzięki odpowiedniej konfiguracji szyb. Szybę zewnętrzną stanowią tu m.in. dwa rodzaje wysokoselektywnego szkła przeciwsłonecznego: Pilkington SuncoolTM 70/35 OW i Pilkington SuncoolTM 66/33 OW. Jako szybę środkową zastosowano niskoemisyjne szkło Pilkington OptithermTM S3 OW. W efekcie współczynnik przenikania ciepła Ug wszystkich przeszkleń w budynku biblioteki wynosi zaledwie 0,53 W/m2K. Tak zaprojektowane fasady przyczyniają się do zmniejszenia nakładów na ogrzewanie i klimatyzację, ograniczając energochłonność budynku i koszty jego eksploatacji.

Cisza wśród książek

W przypadku obiektów dydaktycznych, do których należy helsińska biblioteka, jednym z najważniejszych aspektów projektowych związanych z ich przeznaczeniem jest uzyskanie maksymalnego komfortu akustycznego. W przeszkleniach Kaisa-talo, umieszczonych od strony ruchliwej ulicy zastosowano laminowane szkło dźwiękochłonne Pilkington OptiphonTM OW o grubości 10,8. Akustyczna folia, umieszczona pomiędzy dwiema taflami superbezbarwnego szkła, skutecznie chroni sale biblioteki przed hałasem docierającym z zewnątrz, a jednocześnie nie ogranicza dostępu światła dziennego do pomieszczeń.


Regularny układ okien przełamują duże, sięgające kilku kondygnacji łukowe przeszklenia
fot. NSG Group

Najwyższy „zielony" standard

Nowoczesne szklane rozwiązania, zastosowane w budynku biblioteki w Helsinkach, przyczyniają się do spełnienia przez obiekt najwyższych standardów „zrównoważonej" architektury. Potwierdzeniem jest przyznany obiektowi złoty certyfikat LEED - jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień, uzyskiwane w procesie międzynarodowej certyfikacji. Oceniający docenili wysokie standardy w zakresie optymalizacji zużycia energii i najwyższą jakość środowiska wewnętrznego.

Zdjęcie główne:
Odpowiednio dobrane przeszklenia marki Pilkington zapewniaja komfortowe warunki do nauki
fot. NSG Group




Pilkington zajmuje się produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i produktów szklanych działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym (rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki słonecznej. Produkcja odbywa się w 30 krajach na czterech kontynentach. Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym 31 marca 2015 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,8 miliarda euro. Z łącznej sprzedaży Grupy 39% zrealizowano w Europie, 25% w Japonii, 18% w Ameryce Północnej, a 18% w pozostałych częściach świata.

 

źródło: Pilkington