Jednocześnie odbyła się uroczystość wręczenia nagrody laureatce ubiegłorocznej edycji konkursu TEORIA 2013, w której udział wzięli także przedstawiciele Przyjaciół Fundacji. Należąca do tego grona firma Pilkington Polska, wspiera od początku działalność Fundacji, a sama od lat prowadzi działania edukacyjne skierowane do architektów.
Misją Fundacji im. Stefana Kuryłowicza, utworzonej dla uczczenia pamięci zmarłego tragicznie, wybitnego polskiego architekta i Patrona Fundacji, jest wspieranie i promowanie odważnej i odpowiedzialnej twórczości architektonicznej. Jednym ze sposobów realizacji tej misji jest organizowany przez Fundację Konkurs TEORIA, w którym oceniane są autorskie eseje nt. zależności między architekturą i kulturą. Konkurs skierowany jest do młodych architektów z Polski i z zagranicy, a zwycięzca otrzymuje nagrodę w postaci sfinansowania druku własnej pracy w formie książkowej w dwóch wersjach językowych, polskiej i angielskiej.
fot. Fundacja im. Stefana Kuryłowicza
Uroczyste wręczenie nagrody zwyciężczyni I. edycji Konkursu TEORIA 2013 i ogłoszenie II. edycji konkursu odbyło się 26 marca 2014 r. w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, w rocznicę urodzin Patrona. Laureatką I. edycji została dr Anna Lorens, autorka tekstu poświęconego współczesnej architekturze i przenikaniu się kultur popularnej i wysokiej pt. „Fenomen miejsc biesiadnych w mieście jako ilustracja krzyżowania się wpływów kultury popularnej i kultury wysokiej w architekturze". Podczas marcowej uroczystości nastąpiło wręczenie nagrody zwyciężczyni konkursu, czyli wydanego w postaci książki eseju.
Promocja odpowiedzialnej twórczości architektonicznej to również jeden z elementów działalności Przyjaciela Fundacji - firmy Pilkington Polska, producenta szkła dla architektury. „Nowoczesna architektura to połączenie najbardziej śmiałych artystycznych wizji projektantów, wiedzy teoretycznej i funkcjonalnej użyteczności" - mówi Jolanta Lessig z Pilkington Polska. „Jako przyjaciel Fundacji od początku wspieramy jej działania, ukierunkowane na efektywne promowanie myśli twórczej w kontekście kompleksowych projektów architektonicznych. Od wielu lat realizujemy też własne projekty, dzieląc się z architektami wiedzą na temat możliwości na jakie pozwalają nowoczesne przeszklenia oraz praktycznymi rozwiązaniami w zakresie stosowania szkła w architekturze" - dodaje.
Celem Konkursu TEORIA organizowanego przez Fundację im. Stefana Kuryłowicza jest wspieranie rozwoju teoretycznych podstaw architektury i promocja działalności teoretycznej architektów polskich i europejskich. „Ideą konkursu TEORIA jest inspirowanie i zachęcanie architektów do twórczego łączenia pracy projektowej z działalnością teoretyczną, z uwzględnieniem szczególnych relacji i wzajemnego przenikania się światów architektury i kultury" - mówi prof. Ewa Kuryłowicz, przewodnicząca Rady Fundacji im. Stefana Kuryłowicza. „Promowanie odważnej odpowiedzialnej architektury, integrującej teorię i inżyniersko-ekonomiczny pragmatyzm z pięknem wyobraźni jest naszą misją i kontynuacją myśli Patrona Fundacji, który przez całe życie łączył twórcze projektowanie z pracą dydaktyczną i pisaniem".
Wspieranie rozwoju teoretycznych podstaw architektury jest głównym celem Konkursu, a publikacja zwycięskiej pracy ma pomóc w szerzeniu debaty o kulturotwórczej roli architektury. W Konkursie mogą wziąć udział autorzy niepublikowanych wcześniej tekstów z obszaru relacji architektury i kultury. Do tegorocznej edycji konkursu można zarejestrować na stronie Fundacji się do 26 czerwca 2014 r., ostateczny termin na nadsyłanie prac konkursowych wyznaczono na 26 sierpnia 2014 r., a ogłoszenie wyników konkursu na 26 października 2014 r.
Więcej informacji na stronie: www.fundacja-sk.pl
Pilkington zajmuje się
produkcją szkła od roku 1826. W roku 2006 firma Pilkington została przejęta
przez japoński koncern NSG Group. Marka Pilkington została zachowana jako nazwa
produktów Grupy przeznaczonych dla przemysłu budowlanego i motoryzacyjnego. Powiększone
NSG Group jest obecnie jednym z największych światowych producentów szkła i
produktów szklanych. działając w dwóch podstawowych sektorach: motoryzacyjnym
(rynek części oryginalnych i zamiennych) oraz w obszarze szkła
technicznego i architektonicznego, które obejmują szkło i produkty szklane
do budynków nowych i poddawanych renowacji, szeroką gamę produktów
o wartości dodanej, a także zaawansowane produkty dla technologii
informatycznych i komunikacyjnych, zastosowań technicznych i energetyki
słonecznej. Produkcja odbywa się w 29 krajach na czterech kontynentach.
Produkty Grupy sprzedawane są w ok. 130 krajach. W roku podatkowym zakończonym
31 marca 2013 r. sprzedaż Grupy wyniosła ok. 4,87 miliardów euro.
Z łącznej sprzedaży Grupy 36% zrealizowano w Europie, 23% w Japonii, 15% w
Ameryce Północnej, a 26% w pozostałych częściach świata.
źródło: Pilkington