Poprawnie przeprowadzona modernizacja domu podnosi wartość nieruchomości. Wydatek na remont zwraca się w postaci niższych rachunków za ogrzewanie. Przykłady termomodernizacji domów z lat 50. i 70. pokazują, że nawet w starych budynkach można podnieść standard energetyczny i zwiększyć komfort użytkowników.
Wysokie zużycie energii cieplnej w domach wybudowanych kilkadziesiąt lat temu to zwykle efekt starych przepisów dotyczących efektywności energetycznej oraz braku wymagań budowlanych w tym zakresie. W Polsce najgorzej sytuacja przedstawia się w domach powstałych w latach 70. i wcześniej. Brak odpowiedniej izolacji i okien spowodował, że ich standard energetyczny jest bardzo niski. „Analizy pokazują, że zużycie energii końcowej w polskich domach jednorodzinnych wynosi obecnie ok. 120 kWh/m2/rok, przy czym domy powstałe przed 1966 rokiem zużywają do 350 kWh/m2/rok"1 - mówi Piotr Pawlak, Kierownik Działu Doradztwa i Specyfikacji ROCKWOOL Polska, zaangażowanej w kampanię Energooszczędność w moim domu. „Standard ten można poprawić poprzez gruntowną termomodernizację, taką jak przeprowadzona w domu jednorodzinnym w Zielonej Górze".
Właściciele domu jednorodzinnego w Zielonej Górze, wybudowanego w latach 70. przeprowadzili remont domu w ścisłej współpracy z fachowcami w zakresie izolacji. W pierwszej kolejności dom poddano audytowi energetycznemu, aby określić optymalny zakres modernizacji i uniknąć wydatków na rozwiązania mające niewielki wpływ na efektywność energetyczną całego budynku. Następnie opracowano szczegółowy harmonogram prac, obejmujący docieplenie ścian, stropodachu i płyty balkonowej. Po wykonaniu prac zapotrzebowanie budynku na energię spadło z 53,03 GJ do 32,82 GJ, a temperatura w poszczególnych pomieszczeniach wyrównała się. Remont wyeliminował problem przegrzewania się pokoi na piętrze latem i nadmierne spadki temperatur w pomieszczeniach w nocy.
Podobne rezultaty uzyskano w wyniku modernizacji niewielkiego domu z lat 50. w zabudowie bliźniaczej, zlokalizowanego w Hamburgu. W efekcie prac, roczne zużycie energii na ogrzewanie tego domu zmalało prawie o połowę. Remont przeprowadzono w ramach projektu Model Home 2020, realizowanego przez firmę VELUX. „Modernizacja domu modelowego LichtAktiv Haus w Hamburgu objęła rozbudowę przestrzeni użytkowej, docieplenie ścian oraz zwiększenie powierzchni okien" - mówi arch. Monika Kupska-Kupis z firmy VELUX, zaangażowanej w kampanię Energooszczędność w moim domu. „Dom zyskał przestronny salon, nową jadalnię i kuchnię. Na dachu domu zamontowano okna połaciowe, doświetlające pokoje położone na najwyższej kondygnacji budynku. Bardziej otwarty układ pomieszczeń i zwiększona z 18 m2 do 93 m2 powierzchnia okien ułatwiły dostęp światła dziennego i świeżego powietrza".
Wymiana starych okien może istotnie przyczynić się do poprawy standardu energetycznego budynku. Dla zapewnienia odpowiedniej izolacyjności cieplnej znaczenie ma zarówno jakość stolarki, jak i rodzaj szyb zainstalowanych w oknach. „W nowoczesnych oknach używa się szyb zespolonych z wykorzystaniem szkła niskoemisyjnego" - mówi Jolanta Lessig, Kierownik Komunikacji Marketingowej na Europę w NSG Group - producenta szkła marki Pilkington. „Szkło niskoemisyjne redukuje straty ciepła, a dodatkowo pozwala na bierne pozyskiwanie energii słonecznej. Dzięki temu poprawia się bilans energetyczny okna, a ogrzanie pomieszczenia wymaga mniejszej ilości energii. Przy wymianie starych okien na nowe, warto zwrócić uwagę z jakich szyb zostały wykonane. Produkowane dziś szyby pozwalają łączyć wysoki poziom izolacyjności cieplnej z innymi przydatnymi właściwościami, takimi jak dźwiękochłonność, samoczyszczenie, czy podwyższony poziom bezpieczeństwa (np. szkło antywłamaniowe)".
Przeprowadzone w ramach kampanii Energooszczędność w moim domu ogólnopolskie badanie sondażowe wykazało, że do najważniejszych przyczyn, które skłoniłyby Polaków do wymiany szyb w oknach należą chęć ograniczenia strat ciepła, obniżenia rachunków za ogrzewanie i zmniejszenia hałasu przedostającego się z zewnątrz. Na kolejnych miejscach znalazły się: zwiększenie dostępu światła dziennego, ograniczenie konieczności częstego mycia szyb i wzrost poziomu bezpieczeństwa.
1 Dane pochodzą z opracowań firmy BuildDesk, która
przeanalizowała 60 tys. świadectw energetycznych oraz raportu „Termolokata.
Inwestycja w ciepły dom, wydanego przez ROCKWOOL Polska w serii „Sóste Paliwo".
Kampania
edukacyjna w mediach Energooszczędność w
moim domu ma na celu zwiększenie świadomości społecznej w zakresie
rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania. W jej
ramach przedstawiciele sektora budownictwa zrównoważonego prezentują korzyści
wynikające ze stosowania technologii i systemów zmniejszających zużycie
energii. Kampania prowadzona przez Effective PR zapoczątkowana została sondażem
opinii publicznej zrealizowanym w styczniu 2013 r. przez firmę SMG/KRC
MillwardBrown.
Partnerzy merytoryczni kampanii: IRA Inteligentne Rozwiązania Automatyki (www.ira.pl), NSG Group - właściciel marki Pilkington (www.pilkington.pl), Philips (www.philips.pl), Rockwool (www.rockwool.pl), Skanska Residential Development Poland (www.skanska.pl/mieszkaj), Velux (www.velux.pl).
Patroni merytoryczni kampanii: Green Cross Poland (www.greencrosspoland.org), Instytut na Rzecz Ekorozwoju (www.ine-isd.org.pl), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (www.nfosigw.gov.pl), Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej (www.pigeo.org.pl) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (www.sarp.org.pl).